Aki vitorlázik, vagy csak egyáltalán a Balaton mellé kerül, az tudja, hogy van viharjelzés. A Balaton jelenleg három részre oszlik jelzés szempontjából, a keleti medence az egyik a nyugati medence pedig két részre lett osztva. Ez már előrelépés a korábbi helyzettel szemben mikor a teljes kb. 50 km-es nyugati medencében mindenhol ugyanolyan jelzés volt érvényben.
Tovább nehezíti a meteorológusok dolgát, hogy bármilyen esemény után a médiában megindul a bünbakkeresés: ki tehet arról, hogy vihar keletkezett, de legalább arról, hogy nem jelezte időben.
Ezért aztán mára, ha bárhol egy kicsi esély van arra, hogy nagyobb szél lesz, akkor bekapcsolják a viharjelzést. Sajnos az Országos Meteorológiai Szolgálat csak vagyonokért adná ki a mérési eredményeket. Ezért 2012-ben az interneten elérhető nyilvános adatokat folymatosan rögzítjük. Itt léphetsz tovább az oldalra ahol láthatod, hogy a hányszor volt viharjelzés és ez hányszor volt indokolt:
Annak ellenére, hogy a jelzés ilyen megbízhatatlan, mégis különböző tiltások érvényesek a viharjelzés idejére. Most csak a vitorlásoknál maradva, vitorlás csónakkal (a hajó hossza kisebb mint 6 m vagy a vitorlafelület kisebb mint 10 m2) elsőfokú viharjelzés esetén a parttól számított 500 m-en belül kell tartózkodni, másodfokú viharjelzésben pedig nem közlekedhetnek a vitorlás csónakok.
Egyszerűen csak annyit, hogy a hajó vezetője dönthesse el, hogy az adott hajóval és legénységgel az adott időjárási körülmények között hajózik-e vagy nem. Természetesen nem vagyunk ellenségei saját magunknak, nem akarjuk kockáztatni a saját életünket és a ránk bízottak életét, vagy a hajónk épségét. De miért ne hajózhatnánk akkor, ha csak azért van viharjelzés, mert 30 km-rel arréb egy kis helyi zivatar van?
Kerüljön le a meteorológusok válláról a teher, hogy övék a felelősség, ha nem pontos az előrejelzés (hiszen nem is lehet pontos). Aki pedig hajót vezet, az vállalja a felelősséget, hogy akkor induljon el, ha az időjárási és egyéb feltételek biztosítják a számára biztonságos hajózást.
Mindez nem zárja ki, hogy továbbra is legyen viharjelzés, ha lehet még pontosabb, és ezt a hajósok vegyék figyelembe a döntéseiknél. Csak ne legyenek olyan tiltások, amelyek az esetek legnagyobb részében feleslegesen akadályozzák az embereket a hajózásban, sportolásban.
Ugyanezért a célért rendeztek Critical Mass vízi felvonulást 2011. augusztus 6-án Balatonszárszón.
Ezzel a témával foglalkozik pl. a sailing.hu fóruma is.