A jelenlegi helyzet

Aki vitorlázik, vagy csak egyáltalán a Balaton mellé kerül, az tudja, hogy van viharjelzés. A Balaton jelenleg három részre oszlik jelzés szempontjából, a keleti medence az egyik a nyugati medence pedig két részre lett osztva. Ez már előrelépés a korábbi helyzettel szemben mikor a teljes kb. 50 km-es nyugati medencében mindenhol ugyanolyan jelzés volt érvényben.

Tovább nehezíti a meteorológusok dolgát, hogy bármilyen esemény után a médiában megindul a bünbakkeresés: ki tehet arról, hogy vihar keletkezett, de legalább arról, hogy nem jelezte időben.

Ezért aztán mára, ha bárhol egy kicsi esély van arra, hogy nagyobb szél lesz, akkor bekapcsolják a viharjelzést. Sajnos az Országos Meteorológiai Szolgálat csak vagyonokért adná ki a mérési eredményeket. Ezért 2012-ben az interneten elérhető nyilvános adatokat folymatosan rögzítjük. Itt léphetsz tovább az oldalra ahol láthatod, hogy a hányszor volt viharjelzés és ez hányszor volt indokolt:

Viharjelzés lekérdezés

Ez pedig egy rövidke elemzés a 2012-es év néhány adatából

Annak ellenére, hogy a jelzés ilyen megbízhatatlan, mégis különböző tiltások érvényesek a viharjelzés idejére. Most csak a vitorlásoknál maradva, vitorlás csónakkal (a hajó hossza kisebb mint 6 m vagy a vitorlafelület kisebb mint 10 m2) elsőfokú viharjelzés esetén a parttól számított 500 m-en belül kell tartózkodni, másodfokú viharjelzésben pedig nem közlekedhetnek a vitorlás csónakok.

Mit szeretnénk ?

Egyszerűen csak annyit, hogy a hajó vezetője dönthesse el, hogy az adott hajóval és legénységgel az adott időjárási körülmények között hajózik-e vagy nem. Természetesen nem vagyunk ellenségei saját magunknak, nem akarjuk kockáztatni a saját életünket és a ránk bízottak életét, vagy a hajónk épségét. De miért ne hajózhatnánk akkor, ha csak azért van viharjelzés, mert 30 km-rel arréb egy kis helyi zivatar van?

Kerüljön le a meteorológusok válláról a teher, hogy övék a felelősség, ha nem pontos az előrejelzés (hiszen nem is lehet pontos). Aki pedig hajót vezet, az vállalja a felelősséget, hogy akkor induljon el, ha az időjárási és egyéb feltételek biztosítják a számára biztonságos hajózást.

Mindez nem zárja ki, hogy továbbra is legyen viharjelzés, ha lehet még pontosabb, és ezt a hajósok vegyék figyelembe a döntéseiknél. Csak ne legyenek olyan tiltások, amelyek az esetek legnagyobb részében feleslegesen akadályozzák az embereket a hajózásban, sportolásban.

Többek között a fenti célokért és a vitorlázókat és más hajósokat bosszantó szerintünk felesleges vagy rossz szabályok megváltoztatásának elérése céljából Egyesületet hoztunk létre.

Amennyiben a fenti célokkal, illetve az egyesület más céljaival egyetértesz, kérlek lépj be az egyesületbe. Kizárólag azért szeretnénk, hogy az egyesület nagyobb taglétszámmal rendelkezzen, hogy látható legyen hány embernek fontos, hogy milyen szabályokat kell betartani a Balatonon

A fenti célokért kezdett aláírásgyűjtésbe Pócza László a Szabad Balaton oldalon.

http://szabadbalaton.info

Ugyanezért a célért rendeztek Critical Mass vízi felvonulást 2011. augusztus 6-án Balatonszárszón. http://www.seakayaking.hu

Ezzel a témával foglalkozik pl. a sailing.hu fóruma is.