A 25 m2
-es KLASSZIKUS TÚRAJOLLE OSZTÁLYELŐÍRÁSA ÉS FELMÉRÉSI UTASÍTÁSA.
I.
OSZTÁLYELŐÍRÁS
(Készült: 2011-ben a
Benacsek tervek, valamint a DSV 1929-es osztályelőírása alapján.)
Hatályos :2012. április
1-től
Bevezetés: A 25-ös túrajolle mint osztályhajó az 1930-as
évektől elfogadott. Az elmúlt hetven év több olyan – modernizáló jellegű -
változást hozott, melyek szükségessé teszik a klasszikus hajó besorolásnak
megfelelő jelleg meghatározását, az eredeti osztályhajó előírások konkrét
megfogalmazását. Jelen osztályelőírás és felmérési utasítása a klasszikus
osztályhajónak (vintage; vintage replika; klasszikus jacht; klasszikus jacht
replika; és spirit of tradition hajók) megfelelő előírások meghatározására,
valamint a megengedett verseny vitorlázat szabályozására és felmérésére
készült. A típus besorolásokat a VII. számú melléklet tartalmazza.
1. Általános rendelkezések: A 25m2 -es klasszikus túrajolle osztályba olyan egytestű uszonyos hajók tartozhatnak, melyeknek építési kivitele, felszerelése és felmérési adatai megfelelnek ezen osztályelőírásban és a „Felmérési Utasítás”-ban részletezett feltételeknek. A hajónak túrajellegűnek kell lennie, melynek minimálisan 2 db beépített ággyal, a kajütben két szekrénnyel és a deck fölé emelkedő kajüt felépítménnyel kell rendelkeznie. A cockpit végig szekrénnyel és paddal beépített. Alap vitorlaként – 28,5m2-ren belül - a grosz és a max. 200%-os fock mérhető fel. Versenyen aszimetrikus (pl. genakker, bliszter, Code0, stb.) és szimmetrikus spinakker is alkalmazható. Az aszimmetrikus spinakker alsó bekötési pontja az árbóctól mérve legfeljebb 2750mm-re (Jspmax) lehet. Aszimetrikus vitorlának kell tekinteni minden a forstag elé húzott orrvitorlát. A hajókon orrsudár nem alkalmazható.
2. Hajótest: A hajótestnek meg kell felelnie a Benacsek féle borda tervnek. Ettől való ±10%-os eltérés megengedett. A kajüt-felépítmény nem építhető a hajótest teljes szélességében (ld. az I. táblázatot). A cockpit végétől túlnyúlással hablécnek kell végigfutnia a kajütfalba csatlakoztatva. A hajótest szélességét meghaladó – például a kiülést elősegítő - túlnyúlás, egyéb szerkezeti elem nem építhető. A hajótest anyaga fa, vagy műanyag, illetve a kettő kombinációja lehet, de a fedélzet és a beépített bútorok anyaga fa kell, hogy legyen. A súlypont helye nem módosítható, ezért a hajótestbe csak szerkezeti célokat szolgáló anyag építhető be. A hajótest szélessége elölről a 0,2 hosszúságnak megfelelően a decken mérve legalább 1400 mm (Hsz1), 0,55-nél min. 2300mm (Hsz2) kell, hogy legyen. A kajüt hossza min 2000mm, a kajüt hátsó élétől a cockpit végéig peremet (habléc) kell építeni. A hátsó fedélzet hossza min 500 mm. A fartükör szélessége 1300mm (Hsz3). Fenti méretekben megengedett eltérés ± 100mm. A szabad oldalmagasság min. 500mm, a hajótest hossza 8000 +/- 200mm. A test oldalán láblécet kell felszerelni.
3. Uszony, uszonyszekrény: Az uszonynak tengely körül forgathatónak és az anyagszerkezetének minden keresztmetszetében azonosnak kell lennie. Az uszony az uszonyszekrényben elmozdíthatóan nem szerelhető. Az uszony felhúzott állapotban nem érhet a gerinc legalsó pontja alá. Az uszony anyagára és alakjára nézve nincs megkötés. Az uszony a szélein gömbölyíthető, vékonyítható. A teljesen leeresztett uszonynak a hajótestből történő kinyúlása (Uk) max. 1.200 mm, súlya (Gu) 100kg lehet.
4. Kormány: A kormányszerkezet a tükörlapra szerelendő. A kormánylap a vízfelszín fölé felhúzható kell legyen. Mechanikai áttételen keresztül történő kormányzás nem megengedett. A kormány anyagára és formájára nincs megkötés, felúszó kormánylapát nem alkalmazható. A kormányt leesés ellen biztosítani kell.
5. Ballaszt: A felmérési utasításban megadott bázissúly (1.300kg) elérését szerkezetileg, valamint a túrajellegnek megfelelő bútorzat beépítésével kell biztosítani, pótsúly nem alkalmazható.
6. Felhajtóerő: A felszerelt, vízzel megtöltött hajó 400kp terhet képes legyen a vízfelszín fölött tartani. A hajó fenékrészében – felhajtóerőként - zárt tér nem alakítható ki!
7. Árboc1: A hossztengelye körül elforgatható árboc nem alkalmazható. A rudazat anyaga fa, vagy fém. Karbon árboc és baum nem alkalmazható. Profil forstag alkalmazható. Az árboc állhat a decken. Az álló kötélzet anyagára, formájára vonatkozóan korlátozás nincs. Az árboc hossza - a deck felett mérve - max. 10.400mm, a baum hossza legfeljebb 4.500mm lehet.
8. Vitorlázat: A klasszikus 25-ös hajó alap vitorlázata az 1929-es tervek szerint 24,96m2, a III. flottában 28,5m2. A nagyvitorlában csak négy darab merevítőléc helyezhető, melyek a nagyvitorla hátsó élét közelítőleg öt egyenlő részre osztják. A mindenkori sztár grósz elfogadott. A denevérben egy darab átmenő latni alkalmazható. A latnik teljes hossza 5200mm lehet. A latnik hossz arány eltérése legfeljebb 1:2 lehet. A nagyvitorla nem lehet nagyobb, mint a teljes vitorlafelület 80%-a (7/8-os). Nagyvitorla halfej szélessége (hFsz) a 200mm-t2, a denevér szélessége (Dsz) az 500mm-t3, a nagyvitorla hátsó éle (AL) a 0.95*√H2+B2 értéket nem haladhatja meg. Az orrvitorlában merevítőléc nem lehet. A fockshott futó csigán keresztül nem vezethető.
9. Spinakker: A spinnaker felhúzási magassága nem haladhatja meg az Imax méretet. A spinnaker felhúzási pontja az árboctól max. 150 mm-re lehet. Spinakkerként DH spinakker, valamint aszimetrikus spinakker mérhető fel (SPDH spinakker: 1,8*2500<SPW<2,3*1,05*J0max2625). A hátszélvitorla oldalélének (SPL) legnagyobb hossza nem lépheti túl a 7864mm(0,95*ÖImax2+1,05*J0max2625) értéket. Legnagyobb szélessége (SPW) nem lehet nagyobb, mint 6038mm(2,3*1,05*Jomax2625). Az SPL túllépés az I méretet növeli, az SPW túllépés 55%-az 1,05*J0max2625 értékét növeli.
Megjegyzés: Versenyben
egyidejűleg legfeljebb három darab vitorla szerelhető fel a hajóra.
10. Aszimmetrikus spinakker: Az aszimmetrikus spinakker nem húzható a felmért I pont fölé. Alsó éle nem lehet nagyobb az SPW legnagyobb értékénél. Az aszimetrikus spinakker felülete a 28,46m2-t nem haladhatja meg (1,45*Imax*Jomax2500).
Megjegyzés: 1,7*I*Jo
méretig (33,36m2) az aszimmetrikus spinakker a YS számot nem
változtatja (MVSZ felmérési utasítás). Bliszter és Code0 esetén a megengedett
legnagyobb méret (1,4*Imax*Jomax) 27,48m2).
11. Spinakker baum: Hosszmérete (Jsp) nem haladhatja meg a 2750 mm-t. Csak felmért spinakker baum használható, mely végein oldható kötéssel rendelkezik. A spinakker baum bekötési pontjai (Hsmin, Hsmax) 1500 mm és 1950 mm között lehetnek.
12. Szerelvények: A hajón a veretekre, szerelvényekre
vonatkozóan megkötés nincs.
13. Hajózó személyzet: Létszám versenyben 3 fő ajánlott (16 éven felüli),
max. a hajólevél szerint.
A legénység összsúlya versenyen max. 400 kg.
A hajóosztályban a legénység egy tagja használhat trapézt.
14. Egyéb: Új hajó építésekor az építési terveket az osztálykapitánynak előterjesztésre be kell mutatni.
Megjegyzés: 1
Alumíniumból készült árbócot csere
esetén - vintage hajón - fára kell cserélni.
2 Eredeti
tervrajz szerinti 1/20B.
3 Sztár
grósz denevér mérete
FELMÉRÉSI ADATOK és FELMÉRÉSI UTASÍTÁS
(A felmérési utasítás az
MVSZ 2009. évi felmérési szabályzat 2. számú mellékletén alapul. Vitás kérdésekben az alapdokumentumban foglaltak az
irányadók.)
I.
ADAT TÁBLÁZAT
Teljes hossz./LÜA/ 7.900mm<LÜA<8.200mm.
Szélesség /Hsz max./ 2.300<Sz<2.500
mm.
Hajótest szélessége
(Hsz1/Hsz2/Hsz3) min. 1400/2300/1300(±100) mm
Fedélzetszélesség /Fsz/ min. 250
mm.
Kajüt hossza /Kh/ min. 2.000 mm
Fardeck hossza /Fdh/ min. 500 mm
Szabad oldalmagasság
/OM/ min. 500 mm.
Menetkész hajó súlya /G/
min. 1.300
kg.
Uszony súlya /Gu/ max. 100 kg.
Uszony kinyúlása /Uk/** max 1.200
mm
Vitorlázat magassága
/Ht/ max.10.400
mm.
Nagyvitorla alsó éle/ B/ max.
4.350 mm
Nagyvitorla első éle /H/ max.
9.500 mm
Halfej szélessége /hFsz/ max. 200 mm
Denevér szélessége /Dsz/ max. 500 mm
Orrvitorla /spinnaker/
bekötési magassága /I/ max.
7.850 mm.
Orrvitorla (spinakker)
felső bekötési távolsága max. 150 mm
Orrvitorla bázis (árboc-forstag
távolság)/Jo/ max. 2500
mm*
Aszimmetrikus spinakker bázis /Jasz/ max. 2750 mm
Orrvitorla alsó éle /U/ max. 5000 mm
Számított össz alap vitorlafelület
/SF/ max. 28,5 m2
Spinnaker baum hossza
/Jsp/ max. 2750 mm
Spinnaker szélessége (SPW) max. 6038
mm
Spinnaker oldal éle (SPL) max. 7864 mm
Spinnaker alsó éle (SPF) max.
SPW
Megjegyzés: *az
aszimmetrikus spinnaker legnagyobb alsó bekötési pontja 2750mm lehet.
** eredeti Benacsek féle tervrajzon 1170mm. Az uszonyszekrény hossza 1360mm
II. FELMÉRÉSI UTASÍTÁS
Általános felmérési
utasítások:
-Minden méretet milliméterben kell mérni.
-A mérési pontokat felmérési jellel kell megjelölni. A felmérési jel egy körben futó 20 mm széles jól látható csík, melynek a belső széle jelöli a felmérés helyét.
-A vitorlázat magasságának mérését a felhúzó kötél végéhez /kötélszem, kötélszív, oldhatatlan csatlakozó stb./ kötött max. 30 mm-es seklivel kell végezni.
- A felmért vitorlákat jelölni kell.
- felmérés csak két felmérő egyidejű jelenlétében végezhető
1. Hajótest felmérése:
Teljes hossz /LÜA/: A hajótest hátsó élétől az orrtőke első éléig a hajó középvonalában mért hossz.
Nem számit be az LÜA-ba a dörzsléc, kilépő, kormány, fürdőlépcső keret stb., de be kell mérni az árboc állókötélzetének rögzítése vagy az orrvitorla lekötési pontok miatt jelentkező túlnyúlásokat.
Szélesség /Hsz /: A hajótest legnagyobb szélessége /dörzsléc nélkül/.
Fedélzetszélesség /Fsz/: A hajótest külső éle és a kajütfal között a decken mért legkisebb távolság.
Szabad oldalmagasság /OM/: A hajótest külső éle és a deck metszésvonalától a vízvonalig mért
legkisebb
magasság. Megjegyzés: A
mérésnél a legénység nem tartózkodik a hajón.
Uszony kinyúlása (Uk): amennyiben a kinyúlás nem mérhető, úgy az uszonyszekrény fent mért rés hosszmérete az 1400 mm-t nem haladhatja meg.
2. Uszony felmérése:
Az
uszonyszekrény hosszát az uszonyszekrény rés fent mért hosszával (UL),
magasságát (UM) a hajótest külső felületétől kell mérni. Amennyiben a teljesen
felhúzott uszony magassága a rés közepén mérve az uszonyszekrényt 100mm-rel
meghaladja (∆m), úgy a
túllépés mértékével az UM-et növelni kell (UMcorr) és az uszony
súlyának számításánál ezt a méretet kell figyelembe venni.
3. Vitorlázat felmérése:
Általános utasítások:
a vitorlák hátsó élének negatív szabása esetén az alsó él méretét a hátsóél
törés nélküli meghosszabbítása révén kell megállapítani.
Amennyiben a nagyvitorla az árbocon nem
húzható ütközésig, akkor is a vitorla legfelső pozícióját az árbocon lévő csiga
magasságáig kell mérni.
Vitorlázat magassága /Ht/: Az árboc hátsó élének vonala és e vonalban felvett keresztmetszetben - a külhéj felső pontjait összekötő egyenes metszéspontjától a nagyvitorla ütközésig felhúzott pozíciójáig az árboc hátsó éle mentén mért hossz. Alapvitorlaként a grósz és a génua mérhető fel.
3.1. Nagyvitorla felmérése:
Általános utasítás: Az árboc görbületét a felmérésnél nem
vesszük figyelembe.
Nagyvitorla alsó éle /B/: A nagyvitorla alsó éle az árboc /árboc-sín/ hátsó élétől / - amennyiben
szükséges, annak felrajzolt meghosszabbításától - a megfeszített vitorla hátsó élének leghátsó
pozíciójáig mérendő. Levágott sarok esetén az élek meghosszabbításaként kapott hosszt kell
figyelembe venni.
Nagyvitorla első élének hossza /H/: A legfelső helyzetig felhúzott nagyvitorla első éle mentén a baum felső éléig, vagyis a felmérési jelig kell mérni. A vitorla halfejének (merev lemez) legnagyobb szélessége 200mm lehet. A felső bekötési pont a vitorla első élétől max 75mm-re lehet.
A nagyvitorla denevérjének felmérése /D/: a hátsó és a felső be/lekötési pontok között húzott
egyenestől (AL) kell mérni a legnagyobb kinyúlást.
3.2.
Orrvitorla felmérése:
Orrvitorla magassága /I/: Az árboc első élének vonala és - e vonalban felvett keresztmetszetben - a külhéj felső pontjait összekötő egyenes metszéspontjától az orrvitorla vagy a spinaker felhúzókötél közül a magasabbiknak ütközésig felhúzott pozíciójáig az árboc első éle mentén mért hossz.
Orrvitorla bázis mérése /Jo/: Az árboc első élének vonalától azon orrmerevítő és a deck metszés- pontjáig mért távolság, melyen az orrvitorla fel van húzva. A J0-át a csapszeg középvonalában, 50mm-nél magasabb orrveret esetén a forstag meghosszabbításában a decken kell mérni.
Állítható árboc és/vagy orrmerevítő lekötési pont esetén a maximálistól eltérő felmérési állapotot a hajón jelölni kell és azt a felmérési bizonylat „megjegyzés” rovatában is fel kell tüntetni.
Orrvitorla
alsóél mérése /U/: Mérésnél a legnagyobb - megfeszített alsóélű -
orrvitorla szélső pontjait kell figyelembe venni. Levágott sarok esetén az élek meghosszabbításaként kapott hosszt kell alapul
venni.
3.3. Spinakker felmérése:
Általános utasítás: A
forstag elé bekötött vitorlákat spinakkerként kell felmérni.
Spinakker baum rögzítési magassága /Hsmax, ill. Hsmin/: A spinakker baum rögzítési magasságát a deck és az árboc első éle metszéspontjától kell mérni. Az alsó és felső mérési pontot csúszó veretnél az árbocon jelölni kell.
Spinakker baum hossza /Jsp/: A spinakker baum hosszát a csatlakozási helyek belső pontjai között kell mérni.
Spinakker legnagyobb szélessége /Spsz/ (SPW): a félbehajtott spinakker legszélesebb pontján mért hossz kétszerese. Aszimmetrikus spinakker esetén annak legnagyobb szélessége.
Spinakker oldaléle /Spo/(SPL): a felső ringli, gyűrű vagy forgószem és a vezető kötél lekötési pontja között megfeszített oldalélnél mért távolság. A mérésnél mindkét oldalélt mérni kell. Felmérési adatként a két oldalhossz középértékével kell számolni.
Spinakker alsóéle /Spa/ (SPF): a mérésnél - megfeszített alsóél mellett - az oldalélek meghosszabbításaként kell mérni.
3.4. Aszimmetrikus spinakker
felmérése:
Az SPasz vitorlafelület (SFassz) számítása az orrvitorla felületének számítása alapján történik, ahol Js egyenlő a Jasz mérettel és a szorzó tényező: 1,4.
4. Súlymérés
A hajó súlyát/G/: a hajólevél és a biztonsági előírások szerint előírt felszereléssel, rudazattal, álló és mozgó kötélzettel, egy garnitúra vitorlával (grósz, fock, génua, spinakker), a spinakker baummal és a fenékdeszkákkal együtt kell megmérni. Az akkumulátor súlyaként 5 kg, motor és üzemanyagként 35kg számítható be. Az ágybetét (matrac), a motor és az üzemanyag súlyméréskor nem lehet a hajóban. A fent előírt felszerelést versenyen a hajón kell tartani.
Uszony súlya /Gu/. Ha a súlymérés nem lehetséges, akkor azt az uszony mérete és anyaga alapján kell kiszámítani.
5. Felmérési jelek
Nagyvitorla magassága /H/
Nagyvitorla alsóéle /B/
Forstag bekötési pontja /J0/
Spinnaker baum felső rögzítési
magassága /Hsmax/
Spinnaker baum alsó rögzítési
magassága /Hsmin/
Orrvitorla bekötési magassága /I
6. Számítások: Megjegyzés: A mért és számított hosszúsági méreteket a
számításoknál méterben kell behelyesíteni.
6.1. A teljes alapvitorla felület
/S/ kiszámítása:
SF = Hcorrå* B + 0,85*Icorr
* Jcorr.max SFmax = 28,5 m2
2 2
Megjegyzés: Az SF számításánál a megnövelt (Icorr∑, Jcorr.max, Hcorr∑)
értékeket kell figyelembe venni.
6.2. Spinakker felületének
kiszámítása:
SPSF=SPL*(SPW+SPF)/2*0,94 SPSFmax = 45,0m2
6.3.
Az SR szám kiszámítása:
SR
== (6,8 + 1,3√SF)
/2
Megjegyzés: az SR
számításánál LWL = LÜA = 8000mm, vagyis = 6,8.
6.4.
A TFC előnyszám kiszámítása:
TCF = TCFmax = 0,8780
6.5. Vitorlázat
korrekciós tényezőinek kiszámítása:
6.5.1. I korrekciók: Icorr = SPL-0,95*ÖI2+J2
Megjegyzés: az Icorr∑
magasságot az I és az Icorr1 összege adja. Az Icorr1 csak pozitív
szám, vagy nulla lehet.
6.5.2. J korrekciók:
A Jcorr meghatározásához először meg kell állapítani egy új tényező értékét, melynek jele Js.
Js =
Jsp, amennyiben:
Jsp <1,05 Jo
Js = 1,05 J0; amennyiben: Jsp >1,05Jo
Ezek után ha U < 1,5 Js, akkor Jcorr = Js;
ha 1,5 Js < U < 1,8 Js, akkor JcorrU = 0,4(U + Js); (1)
ha
U >1,8 Js, akkor JcorrU = U- 0,68 Js (2)
SPW6038
túllépés korrekció: SPW – 6038 = >0 akkor JcorrSPW
= Js + 0,55*túllépés (3)
Megjegyzés: az
aszimetrikus spinakker felületének kiszámításánál a Jcorr értékének
meghatározása a (2) képlet alapján történik, ahol Js= Jasz. A vitorlafelület
számításánál a kapott legnagyobb Jcorr értéket
kell alkalmazni.
6.5.3.
H korrekció:
Halfej szélesség túllépés
(200mm) miatt: Hcorr1 = hFsz - 200mm
Denevér
szélesség túllépés (500mm) miatt: Hcorr2 = Dsz – 500
Nagyvitorla
hátsóél hossz túllépés miatt: Hcorr3 = AL – 0.95*√(H2
+ B2)
Teljes „H” korrekciós szám: Hcorrå = Hcorr1 + Hcorr2 + Hcorr3
7.1. Uszony súlyának kiszámítása:
Us = UMcorr*UL*
uszony fajsúlya*vastagsága*1000
Megjegyzés: amennyiben a teljesen felhúzott uszony svertszekrény
feletti kinyúlása – a rés középvonalában mérve - a 100 mm-t meghaladja, úgy a 100
mm feletti értékkel az uszonyszekrény magasságát korrigálni kell. A számításnál
az adatok méterben értendők.
7.2. Uszony kinyúlás számítása UL alapján amennyiben a tényleges
kinyúlás nem mérhető:
Uk
= UL – 200mm
III. Biztonsági előírások
- Mindazon felszerelési tárgyaknak a hajón kell
lennie, melyek a hajólevélben szerepelnek
- a hablécet úgy
kell kialakítani, hogy a hajó 35O-os dőléséig a víz a cockpitba ne
ömölhessen be;
- a kajüttetőn
kapaszkodók (pl. fésűsléc) felszerelése (melyet helyettesíthetnek az ugyanott
rögzített felhúzó kötelek);
- vízmerő (min: 1 l űrtartalmú); vagy kézi szivattyú
- kézilámpa
- kés és egyéb
szükséges szerszámok elhelyezése, minden helyzetben (borulás után is!)
hozzáférhető módon.
- mobil telefon
vízhatlan tokban.
IV. Biztonsági javaslatok
- az árboc lehajtható
kivitelezése;
- színes jelzőrakéta
segítségkéréshez;
- a motor rögzítése
kötéllel a hajóhoz.
V. Fogalmak, jelölések
LÜA a hajótest teljes hossza (8000+/- 200mm)
Hsz max. a hajótest legnagyobb szélessége (max. 2500mm)
Hsz1 hajótest szélessége 1600mm-re az orrtól (1400±100)
Hsz2 hajótest szélessége 4400mm-re az orrtól (2300±100)
Hsz3 fartükör szélessége (1300±100)
Fdh fardeck hossza (min. 500)
Kh kajüt hossza (min. 2000)
Fsz a fedélzet legkisebb szélessége (min. 250mm)
OM a hajótest legkisebb vízvonaltól mért oldalmagassága (min. 500mm)
G a menetkész hajó (motorral, akkumulátorral) megnövelt súlya (min 1300kg)
Gu uszony mért, vagy számított súlya (max.100kg)
UL az uszonyszekrény rés fent mért hossza (max. 1400mm)
UM uszonyszekrény magassága
UMcorr a 200mm-t meghaladó uszony magassággal korrigált uszonyszekrény magasság
Uk uszony
kinyúlása
Ht vitorlázat (nagyvitorla felhúzó csiga) magassága (max. 10.400mm)
H nagyvitorla elsőéle
B nagyvitorla alsóéle (max.4500mm)
hFsz nagyvitorla halfej szélessége (200mm)
AL nagyvitorla hátsóéle
Dsz nagyvitorla denevérjének legnagyobb szélessége (500mm)
U legnagyobb orrvitorla alsóéle
Uassz aszimmetrikus spinakker alsóéle
Jassz aszimmetrikus spinakker bázis távolság (max. 2750)
I a spinakker (fock) felhúzási pontja
Imax a megengedett legnagyobb I érték (max. 7850mm)
J0 árbóc – forstag (bázis) távolság (max. 2500mm)
Js spinakker baum hosszával korrigált Jo (max. 1,05*Jo)
JcorrU U mérettel korrigált Js értéke
Jcorr SPW spinakker szélességével korrigált Js érték
SPL spinakker oldaléle
SPF spinakker alsóéle
SPW spinakker szélessége
SPDH olyan spinakker, melynél a szélesség kisebb mint 2,3*2500mm
Jsp spinakkerbaum hossza
Hsmax spinakkerbaum legmagasabb rögzítési pontja
Hsmin spinakkerbaum legalacsonyabb rögzítési pontja
SF a számított alap vitorlafelület
SPSF spinakker számított felülete
VI. A BENACSEK
TÍPUSÚ 25 m2-es TÚRAJOLLE
FELMÉRÉSI ADATLAPJA
HAJÓ NEVE: TULAJDONOS:
RAJTSZÁM: C CÍME:
RENDSZÁM: Tel: +36- email.:
KIKÖTŐ HELYE: FELMÉRÉS
IP. 2013. FELMÉRŐK: Martin, Grill,
Bisztrai, Frígyer, Bartyik
ÉPÍTÉS HELYE/ÉVE: |
|
|
Hsz1 (1400±100) |
|
|
|||||
HAJÓ SÚLYA /G/ (min. 1300kg) |
|
|
Hsz2 (2300±100) |
|
|
|||||
HAJÓ HOSSZA /LÜA/ (8000± 200) |
|
|
Hsz3 (1300±100) |
|
|
|||||
HAJÓ SZÉLESSÉGE /Hsz max./ (2400± 100) |
|
|
hFsz (mm) (max 200) |
|
|
|||||
FEDÉLZET SZÉLESSÉGE /Fsz/ (min. 250) |
|
|
H(hFsz)1 corr. (∆200+H) |
|
|
|||||
SZABAD OLDALMAGASSÁG/OM/ (min.500) |
|
|
H(Dsz2 corr. (∆500+H) |
|
|
|||||
VITORLÁZAT MAGASSÁGA/Ht/ (max. 10.500) |
|
|
H(AL)3 corr.(∆+0,95ALmax+H) |
|
|
|||||
KAJÜT HOSSZA /Kh/(min.
2000) |
|
|
H∑ (H1+H2+H3) |
|
|
|||||
FARDECK HOSSZA /Fdh/(min.
500) |
|
|
Icorr (SPL) (∆7864+Imax): + |
|
|
|||||
NAGYVITORLA ELSŐ ÉLE /H/ |
|
|
Jsp (max. 2625) |
|
|
|||||
GYÁRTÓ/NAGYVITORLA ALSÓ ÉLE /B/: |
|
|
Jcorr (U) (mm) |
|
|
|||||
NAGYVITORLA HÁTSÓ ÉLE (AL)(max.
0,95*√H2+B2) alapméret: |
|
|
Jcorr (SPW): + (0,55∆6038+Jspmax2625) |
|
|
|||||
NAGYVITORLA DENEVÉR
SZÉLESSÉGE (Dsz)(max. 500) |
|
|
Jcorr∑(mm) max(Jsp, JU, JSWP) |
|
|
|||||
ÖSSZ.LATNI HOSSZ./L∑/ (max. 5200) |
|
|
Jassz (max.2750mm) |
|
|
|||||
ORRVITORLA MAGASSÁGA /I/ (max. 7850) |
|
|
Uszony fajsúlya |
|
|
|||||
ÁRBOC - FORSTÁG TÁVOLSÁGA
/Jo/(max. 2500) |
|
|
Uszony
vastagsága |
|
|
|||||
SPINAKER BAUM HOSSZA /Jsp/ (max. 2750) |
|
|
Számított
adatok |
|
||||||
GYÁRTÓ/ASZIMMETRIKUS
SPINAKKER ALSÓÉLE /Uassz/: |
|
|
Uszony
súlya (Gu)(max. 100kg) |
|
|
|||||
SPIBAUM MAX. MAGASSÁGA (Hsmax)(max. 1950) |
|
|
SFGrosz (Hcorr∑*B/2) |
|
|
|||||
SPIBAUM MIN. MAGASSÁGA (Hsmin)(min. 1500) |
|
|
SFGenua (0,85*Icorr*Jcorr∑/2 |
|
|
|||||
GYÁRTÓ/ORRVITORLA
ALSÓ ÉLE (U)(max. 200%Jo): alapméret: |
|
|
SPSFassz (max 28,46m2) (1,4*I*([Uassz-0,68*Jassz]) |
|
|
|||||
SPINAKKER SZÉLESSÉGE (SPW) (max. 6038) |
|
|
SPSF
(max. 45m2) |
|
|
|||||
GYÁRTÓ/SPINAKKER
ALSÓ ÉLE (SPF): |
|
|
SF (max. 28,5 m2) |
|
|
|||||
SPINAKKER OLDALÉLE (SPL) (max. 7864) |
|
|
SR |
|
|
|||||
USZONYSZEKRÉNY MAGASSÁGA
(UM) korrekciós
adat (∆m - 100):
+ UMcorr: |
|
|
TCF (max =
0,8780) |
|
|
|||||
USZONYSZEKRÉNY RÉS HOSSZA
(UL)(max. 1400mm) |
|
|
A hajó az
előírásnak |
|
||||||
USZONY KINYÚLÁSA (Uk)(max. 1200) |
|
|
megfelel* |
|
|
|||||
LATNI 50% MEGFELELÉS: |
|
|
nem felel meg (oka?) |
|
|
|||||
*Megfelel: V = vintage, K = klasszikus S = spirit of tradition T = t-jolle
Egyéb adatok: Genua □ Spinakker □ Assz. spi. □ Code □ fa rudazat □ alu rudazat □ trapéz □
Eltérések (a kiemelt méretek
nem túlléphetőek!):
MEGJEGYZÉS:
................................................... ……………..……………………………………............
tulajdonos felmérők
VII. A klasszikus osztályú 25-ös
túrajolle előírások és besorolások:
1.1.Vintage yacht: 1945. előtt Benacsek tervek alapján épült fa hajók.
C1 Tatus, C2 Cherie, C4 Odysszeusz, C5 Placenta, C6 Dögök, C8 Kócsag, C9 Mackó,
C10 Fidelitas, C11 Irdatlan, C12 Viking II, C14 Jónás I., C16 Lidérc, C17 Vöcsök I.
C18 Eretnek, C19 Lutra II., C21 Talizmán, C23 Laila, C33 Garabonciás
1.2.Vintage yacht replica: Benacsek tervek szerint 1945 előtt épült, de 1945 után vízretett hajók.
(pl.: Achti, stb.)
2.1.Klasszikus yacht: 1975. előtt az eredeti terveknek megfelelően épült és vízretett fa hajók
(pl.: Radzeer, stb.)
2.2.Klasszikus yacht replika: 1975 után épült fa hajók
(C24 Dáridó, C34 Álmom, C58 Fürge, C49 Boglárka, a többi kölcsönzős hajók
3.1.Spirit of tradition: a) Az eltérő „sablonú” hajók, mint pl. a C35 Turul és a C32 Délceg.
b) a Benacsek terveknek megfelelő műanyag hajótesttel és fa fedélzettel
épült hajók. (C4 Fabatka, C7
Vöcsök II., C10 Amazon
C13 Tengerész, C1 Magna Hungária, C20 Kormorán III., C22 Lázadó,
C25 Zygóta, C27 Zsozso, C29 Hobo, C30 Gonosz, C31 Quo Vadis, C33 Geücsa, C34 Álmom III, C36 Optika, C37 Ászok,
C38 Nagyfater, C40 Fandangó, C41 Vega, C42 Sir Thomas,
C43 Bagolyvár, C44 Fagyöngy II. C45 Tábornok, C46 Csézyjó,
C47 K.u.K., C49 Boglárka, C50 Anka)
Megjegyzés: A besorolásnak való megfelelés vizsgálatát és a besorolást
a flotta technikai bizottsága végzi és rendszeresen ellenőrzi.
A klasszikus osztályba történő besorolás javaslata:
„Vintage, Klasszikus és Spirit of Tradition osztály”-ba sorolhatók a Benacsek tervek szerint épült fa hajók, valamint az 1993 előtt Benacsek tervek szerint épült műanyag (Kenedi) hajók, továbbá az 1985 előtt épült eltérő sablonú „befogadott” hajók.
Indoklás: ma a legtöbb fa hajót bevonták, így a felület megfelelhet a műanyaghajó felületének. A mérések szerint a fa, illetve műanyag héj súlya alapvetően nem különbözik. Az eltérések a beépítés és a kajüt formája miatt jelentkeznek. Ezek közül csak a beépítést kellene figyelembe venni, mivel alapvetően az befolyásolja a hajó súlyát. Hasonlóképen nem tekinthető befolyásoló tényezőnek a hajók kora sem. A vitorlázat jellemzőit az osztály előírások megfelelően rögzítik.
2011.10.24.